Idee toevoegen

Digitale didactiek meer aandacht dan het leren bedienen van de techniek.

Ik stel voor om op Wikiwijs het goede voorbeeld te geven en in relatie tot 'ICT in het onderwijs' uitgebreid aandacht te geven aan aspecten van digitale didactiek.
Geen verwijzingen naar programma's, of benodigdheden voor de computer, geen uitleg over camera's of opname apparatuur; geen knoppencursussen.
• Maar uitleg en een format waarmee een docent aangeboden digitaal materiaal kan beoordelen; de meerwaarde ten opzichte van folio kan inschatten.
• Uitleg en voorbeelden van de veranderde rol van de docent is bij digitale didactiek.
• Ingaan op het leerrendement en de verschillende werkvormen van digitale didactiek en relatie met leerstijlen en leermethoden.
• Handvatten voor de ontwikkelende docent die wél en écht ingaan op het karakter van digitaal/multimediaal materiaal.

7 stemmen
Stem 0 votes Stem Stem
Stem
Aanmelden
Controleer!
(denken ...)
Reset
of meld je aan met
  • facebook
  • google
Ik ga akkoord met de Gebruiksvoorwaarden

Je zal een e-mail ontvangen met een link om een wachtwoord aan te maken (optioneel).

Aangemeld als (Afmelden)
Je hebt nog over! (?) (denken…)
Saskia van der LindenSaskia van der Linden plaatste dit idee  ·   ·  Markeer idee als ongepast…  ·  Beheerder →
voltooid

5 reacties

Aanmelden
Controleer!
(denken ...)
Reset
of meld je aan met
  • facebook
  • google
Ik ga akkoord met de Gebruiksvoorwaarden

Je zal een e-mail ontvangen met een link om een wachtwoord aan te maken (optioneel).

Aangemeld als (Afmelden)
Het indienen van ...
  • Annet SmithAnnet Smith schreef  ·   ·  Markeren als ongepast

een combinatie van techniek en didactiek lijkt me wenselijker, want om iets didactisch goed te kunnen inzetten, moet je wel eerst weten hoe het technisch werkt. ROC Nova College werkt momenteel aan een digitale leerlijn voor mbo docenten die dit probeert te combineren. Zie http://maken.wikiwijs.nl/28590

• Theo PootTheo Poot schreef  ·   ·  Markeren als ongepast

Ook het gebruik van een krijtje op een bord vereist techniek.
    Digitale techniek is didactiek met andere middelen, maar ook met andere metaforen. Technieken scheppen ook een andere werkelijkheid die niet altijd in oude beelden te vatten is. Leg een digibeet eens uit wat 'werken in de cloud' betekent.

• Jaap BosmanJaap Bosman schreef  ·   ·  Markeren als ongepast

Didactiek is erg belangrijk, dus digitale didactiek ook. Maar techniek is onontbeerlijk, Bij elke les hoort didactiek, inhoud en techniek een rol te spelen, en dus ook toegelicht te worden.

• exelhexelh schreef  ·   ·  Markeren als ongepast

Dit jaar ga ik de laatste fase in voor mijn deeltijdse studie ict-docent (PTH). Zou het een idee zijn om af te studeren op 'digitale didactiek' ?

Kennisbank en Helpdesk